Saturday 21 February 2015

RABUN JAUH- PART 2

Kesan
Rabun jauh yang tidak dirawat akan menyebabkan ;
  1. Kanak-kanak akan menghidapi ambliopia / mata malas
  2. Pelajar sekolah akan mengalami kemerosotan pelajaran akibat tidak dapat melihat dengan jelas tulisan guru di papan hitam di dalam bilik darjah
  3. Individu tersebut mempunyai keyakinan diri yang rendah
  4. Keselamatan diri dan juga orang di sekelilingnya terjejas. Ini boleh menjadi serius terutama jika anda memandu kereta atau mengendalikan jentera berat.
  5. Mata cepat penat di mana anda akan mengecilkan mata untuk melihat objek pada jarak yang jauh seterusnya menyebabkan sakit kepala.
  6. Kualiti hidup terjejas di mana anda mungkin tidak dapat melaksanakan tugas dengan selesa.
Rawatan
Masalah rabun jauh boleh dirawat dengan ;
1.  Pemakaian cermin mata


2.  Pemakaian kanta lekap
Kanta lekap yang dipilih perlu mengikut kesesuaian mata pesakit dan sesetengahnya mampu memberikan anda penglihatan yang lebih jelas berbanding cermin mata

3.  Rawatan Orthokeratology
Rawatan di mana kanta lekap khas dipakai pada waktu malam bagi mengurangkan rabun jauh dengan mengubah bentuk kornea untuk tempoh masa yang tertentu. Apabila rawatan telah selesai, kanta lekap khas hanya dipakai pada waktu malam sementara pada siang hari anda boleh melihat jelas tanpa memakai cermin mata atau kanta lekap.
4. Pembedahan refraktif
Pembedahan dilakukan oleh Pakar Oftalmologi di mana permukaan kornea diubah bentuknya bagi mengatasi masalah rabun jauh.

No comments:

Post a Comment

COPYRIGHT@2015 LAGENDA OPTOMETRIST