Thursday 23 April 2015


MENGAPA KANAK-KANAK PERLU JALANI UJIAN 'SARINGAN PENGLIHATAN"?

Bulan April dan Mei 2015 adalah bulan kempen 'saringan penglihatan'. Ujian saringan penglihatan di lakukan di sekolah rendah sekitar daerah Kuala Muda yang berdekatan dengan Lagenda Optometrist.

Objektif kempen ini adalah "Langkah pencegahan awal untuk elakkan mata malas dan penglihatan terhad". Sekolah rendah menjadi sasaran utama adalah kerana kanak-kanak tidak tahu untuk memberitahu mereka mempunyai masalah penglihatan. Kesan masalah penglihatan pada kanak-kanak adalah di gambarkan dengan aktiviti pembelajaran dan aktiviti harian yang terjejas.

Gambar di atas adalah contoh salah seorang pelajar yang di saring. Penglihatan mata sebelah kiri adalah teruk berbanding mata kanan. Dari hasil sejarah yang di ambil, ibu pelajar terbabit menyatakan TIDAK TAHU rupa-rupanya anaknya selalu tidak dapat habis salin tulisan di papan putih semasa di dalam kelas, malas membaca, sukar fokus di dalam kelas, menontot televisyen pada jarak terlalu dekat dan sukar membaca papan tanda adalah di sebabkan oleh masalah penglihatan.

Hasil ujian terperinci yang dilakukan mendapati :
 Ralat refraksi (power mata) adalah anisometropia ( terdapat perbezaan power lebih 1.00D dan astigmatisme yang tinggi pada sebelah mata kiri).

Pelajar tersebut disarankan untuk memakai cermin mata untuk dapatkan penglihatan yang terbaik dan untuk elakkan amblyopia (lazy eye) akibat kesalahan refraksi yang tidak di betulkan.

BILAKAH MASA YANG SESUAI UNTUK LAKUKAN UJIAN SARINGAN?

nantikan catatan seterusnya oleh Optometrist "Pakar Penglihatan Anda"

AMALIA SHUKOR


No comments:

Post a Comment

COPYRIGHT@2015 LAGENDA OPTOMETRIST